Píše mi Anička, že kontroluje e-maily každou chvíli a nic. Odpovídá občas na nějaké otázky a rady na facebooku a nic. Pořád žádný klient. Ptá se mě, co dělá blbě, vždyť dělá všechno. Píše lidem, nabízí se, řekla to přátelům, co dělá, tak co víc? Přidá k tomu ještě argument, že oni [rozuměj potenciální klienti] stejně chtějí reference a ona žádné nemá. A tak má bohužel dokonalou výmluvu na to, proč jí se nedaří klienti najít, proč ji podnikání nešlape a nedaří se jí.
Tento příběh se opakuje nejčastěji. Je jedno, jestli píše Anička, Petra, nebo Růžena.
Rozumím, že vstup do podnikatelského světa nemusí být jednoduchý, ale kdyby byl, podnikal by každý. Podnikání si nejde testovat, nebo zkoušet. To, co investuješ, to se Ti vrátí. Tzn. pokud testuješ podnikání, podnikání bude testovat Tebe. Tak to prostě je.
A abych se vrátila k příběhu Aničky.
Když slyším tento opakující se příběh, prvně to zabrnká na moje srdíčko, neboť bych tak mooooc ráda všem Ženám pomohla hned, jenže každý potřebujeme svůj čas. A tak se ptám: “Dobře, a co dalšího pro to děláš, kromě psaní e-mailů a psaní rad na sociální sítě?”
Nastane ticho.
Milé Ženy,
ať už chcete být virtuální asistentky, nebo jakékoli jiné online podnikatelky, je potřeba o Sobě dávat vědět do světa i jinak.
Často nás zastavuje strach z nedokonalosti, ze selhání, z chyb, strach, že nás někdo uvidí, že zklameme okolí, strach z kritiky. Dokonce se občas objeví i strach z úspěchu, neboť při úspěchu se všechno změní.
Se strachem se dá pracovat, ale co se týče podnikání, jsou k tomu potřeba i další nezbytné kroky…
Základem je minimálně alespoň web, blog, nebo profil na sociálních sítích. Často slýchávám od některých žen, že to není potřeba, že klienti si je našli i sami. Jo, samozřejmě, dá se to, ale někdy jste v situaci, kdy prostě čekat nemůžete a potřebujete příjem. A taky nevíte, zda žena “na druhé straně” nemá náhodou dostatečně zajištěného partnera, že třeba prostě nemusí spěchat s ohledem na klienty.
A tady trochu odbočím k příkladu z mého osobního života.
Když jsem se při rozchodu ocitla v situaci, že jsem neměla rezervy na účtě, příjem tak nějak nijakej (na žití sama na Sebe prostě spíše nic než moc), tak mi to dalo velmi zabrat a stálo mě to hodně sil se udržet alespoň ve funkčním stavu. Natož nastartovat všechny síly a vydělávat násobně víc než do té doby bylo nutné. Ze společného bytu na kraji Brna jsem se přestěhovala k přátelům do bytu v centru – bydlela jsem v mini-pokojíčku, který jsem sdílela se skříní na nářadí. Každý den jsem vynakládala obrovské úsilí vstát z postele, usmát se, fungovat s jídlem, donutit se jít zacvičit jógu, prostě cokoli, co mě drželo nahoře a v pohybu. Nebýt denního meditování, tak bych to asi procházela ještě déle…
A takhle vypadal můj život asi 6 měsíců. Ale nedalo se nic dělat – já věděla, že jediné, co musím, je fakt máknout a držet, že prostě teď je to jen na mě a že to zvládnu. To bylo v červnu. V srpnu jsem potkala nynějšího přítele a na konci prosince jsem se stěhovala do nového bytu se spolubydlící Lucií (úžasná to Žena, samo nebe mi ji poslalo ❤️). Ale ta změna – samostatný pokoj, byt po rekonstrukci, balkón, příroda, úžasný výhled na lesy a východ Slunce. Někdo by to zvládl možná rychleji, ale já si vždy potřebuji být jistá, že když najednou vydělám víc, že to není jednorázová záležitost, ale potrvá to.
A co jsem tehdy tedy dělala, abych se postavila na nohya rozjela to podnikání pořádně?
1. Komunikovala jsem na Facebooku, neboť je to síť, která se dá pro podnikání využít a je ZDARMA! Spousta žen tento kanál (stejně tak například LinkedIn) podceňuje, místo toho, abychom využily to, co máme po ruce a bez jiné investice, než je náš čas. Raději se často koukáme, za co musíme zaplatit, abychom byly dostatečně dobré.
2. Aktualizovala jsem si LinkedIn profil, dala trochu lepší fotku, sepsala více k tomu, co dělám, s čím mám zkušenosti a navázala nějaká spojení.
3. “Vyšperkovala” jsem si web. V té době jsem se webu příliš nevěnovala, ale využila jsem svůj “volný čas” nejen na aktivity ke klientům a potenciálním klientům, ale i k tomu, aby má prezentace vypadala dobře.
Nejlepší investice je do Sebe samé.
4. Registrovala jsem se na podnikatelský portál. Nestálo to zrovna málo, v té době to byla skoro čtvrtina mého měsíčního příjmu, ale něco jsem ušetřila z předešlých měsíců už a tak jsem to riskla.
Klienti mi z toho portálu přišli 2 a až po dvou letech, ale pro mě byl důležitý ten moment zveřejnění. Pamatuji si to dodnes, kdy jsem seděla již ve svém novém pokoji, s ještě nepřestěhovanými věcmi a 31.12.2015 mi přišel e-mail, že můj profil byl zveřejněn. A vidět se tam, mezi dalšími podnikateli, byl to pro mě pocit k nezaplacení a až tehdy jsem se cítila poprvé, že o Sobě fakt dávám vědět.
Nešlo o ten portál, ale o tom, že jsem se rozhodla a fakt šla s “kůží na trh”. Přestala jsem se bát všech těch výše vyjmenovaných strachů a obav, přestala pochybovat o Sobě (nebyla jiná možnost) a prostě vykročila. Pravdou je, že kdybych se nedostala do takové náročně životní situace, možná bych takhle nevykročila doteď.
Takže díky za to, Vesmíre!
Celé téhle aktivitě ale předchází ještě pár jiných kroků. Například najít si své PROČ a neméně důležité a stejně podceňované – KDO JE TVŮJ KLIENT. Nelze komunikovat a “hledat klienta”, když nevíš, kdo Tvůj klient je. Tomuto tématu jsme se již dříve věnovaly ve skupině pro virtuální asistentky a budeme se mu věnovat v nově připravovaném Klubu pro virtuální asistentky, který bude naplněn nejen aktivním tréninkem o více než 12 lekcích, ale i živými přenosy, skupinovým brainstormingem, pracovními listy, testy s mým osobním vyhodnocením, síní slávy pro úspěšné absolventky včetně přístupu do uzavřené členské skupiny.
Přeji šťastné cesty k Vašim vysněným klientům,
Darja
Další články, které by Tě mohly zajímat..
Staň se také virtuální asistentkou
Kdo je to virtuální asistentka a co nabízí?
Jak se správně nacenit a na co nezapomenout?
Můžeš to dělat i ty? Vyděláš si dost? A kde hledat první klienty?