Vítám Tě u projektu “HOVORY S VA” – pro inspiraci, pro motivaci. Dnešní rozhovor je věnován Ženě, která velmi ovlivnila směrování mého podnikání poté, co jsem naplnila své kapacity a otevřela jsem komunitu pro virtuální asistentky. Žena, která mne mnoho naučila a kromě kolegyňky se mi stala také přítelkyní. Užij si to!

Hovory s VA – Lucie Svoboda

10.01.2023

Jméno: Lucie SVOBODA
Virtuální asistentka se zaměřením na eventy (online i offline)
Web: luciesvoboda.cz
Kontakt: lucie.wojkowska@gmail.com
Telefon: 739 371 902

Co Tě přivedlo k virtuální asistenci? Pamatuješ si i to, jak ses s tímto pojmem setkala poprvé?

Cca před 11 lety jsem pracovala v back office v jedné strojírenské firmě. Práce to byla všestranná a zajímavá. Po několika měsících jsem ale pochopila, že není úplně pro mě. Nechtěla jsem sedět 8 hodin v kanceláři, mít svou práci hotovou za 4h a zbytek si povídat s kolegy. Nedávalo mi to smysl.

Při práci jsem dělala různé kurzy, chodila na školení a vzdělávala se, a pak jsem na zahraničních webech narazila na práci virtuální asistentky. Okamžitě mě to zaujalo. Pracovat pro více klientů, odkudkoliv na světě, v časech, které mně i klientovi bude vyhovovat. Začala jsem si tvořit svůj plán toho, co mohu nabízet, jak by spolupráce mohli probíhat, kde mohu klienty získat. Zaregistrovala jsem se na některých portálech a nabízela své služby. Klienti přišli téměř okamžitě i přesto, že o práci VA tehdy ještě nikdo nevěděl.

Po pár měsících jsem narazila na Darju a její skupinu (tehdy čerstvě založenou). Tady se společně s Darjou rozjelo mé podnikání naplno a já mohla ze své práce odejít a začít se plně věnovat tomu, co mě baví a naplňuje. 🙂

Lucie Svoboda – úžasná Žena, podnikatelka, virtuální asistentka – evenťačka a rozhodně skvělá maminka

Svoboda v životě i v podnikání.

Co pro Tebe na začátku bylo nejvíce náročné?

Upřímně nejhorší bylo vysvětlování toho, co dělám. Rodině, přátelům. Moc lidí nechápalo, že mohu odejít ze stabilního zaměstnání, protože se jako asistenta podnikatelů (které jsem často osobně ani nikdy neviděla) uživím. Dokonce mnohem lépe.
Občas jsem i pochybovala, když někteří říkali, že to přece není “opravdová práce”. Já ale věděla PROČ to dělám. 🙂

Co Ti nejvíce pomáhalo to překonat, projít tím?

Možná to je i mou povahou. Když si něco umanu, tak to dotáhnu. Sama sobě jsem chtěla dokázat, že se umím postavit na vlastní nohy, budovat něco svého, hospodařit s časem, který tady mám tak, jak já uznám za vhodné. Věděla jsem, že se nechci nikoho ptát, zda mohu jet na dovolenou, kdy mohu vyzvednout dceru ze školky, jestli mohu jít v týdnu na snídani s manželem.

Pracuje se mi dobře večer, ne v 6 hodin ráno. To byl můj hlavní hnací motor. Aby práce byla mým koníčkem,. Možná je to klišé, říkají to všichni, ale stojím si zatím. Práce mě musí bavit.

Pamatuji si přesně den, kdy jsem poprvé nemusela vstávat do kanceláře. Měla jsem rozplánovanou práci pro klienty, nějaký video hovor na půl hodinky dopoledne. Skončila jsem a šla sama ven na kafe. Byla jsem opravdu šťastná, šťastná že můžu.

Občas jsem i pochybovala, když někteří říkali, že to přece není “opravdová práce”. Já ale věděla PROČ to dělám. 🙂

Co bys z nynějšího pohledu zkušeností a celé své cesty udělala jinak?

Dlouho jsem přemýšlela nad odpovědí a jediné, co bych možná udělala jinak, je výběr klientů na začátku. Ne se všemi jsem byla vždy v souladu, což se poté ukázalo, že stejně nebude ani na jedné straně fungovat. Myslím, že jsem k tomu ale dospěla zkušenostmi a na začátku to tak prostě bývá. Chcete si zkusit všechno, potřebujete práci, nemáte plně vyprofilované své služby, apod..

Jaká byla Tvá největší motivace, aby to fungovalo? A je to stále stejné, nebo se motivace proměnila?

Mou největší motivací je, jak už jsem zmiňovala, dělat to, co mě baví, dobře uživí, a zároveň vědět, že to dělám kvalitně a klienti se na mě mohou spolehnout. WIN WIN 🙂

Začínala jsi s virtuální asistencí postupně při zaměstnání? Pokud ano, jak dlouho Ti trvalo než ses mohla plně osamostatnit? A proč?

Začala jsem postupně. Ze zaměstnání jsem odešla po roce kombinování zaměstnání a práce VA. Chtěla jsem si najít stabilní klienty, se kterými mohu pracovat dlouhodobě a mít tak při odchodu ze zaměstnání trošku jistotou. Se dvěma z nich pracuji až do teď 🙂

Stála jsi někdy během své cesty před rozhodnutím se nechat znovu zaměstnat/vrátit se k tomu, jak to bylo předtím?

Nikdy jsem to zatím nezvažovala. Možná kdyby přišla nějaká fajn nová výzva na part time, která by vyhovovala oběma stranám, neměla bych s tím problém.

Kde a jak se Ti nejlépe pracuje?

Nejlépe doma v kanceláři, v tichu a večer :))

Co Ti nejvíce pomáhá odpočinout si od neustálého koukání do počítače?

Odpočítám většinou aktivně, sportem nebo ráda vařím. Večer pak kniha nebo podcasty.

Stalo se Ti již, že jsi navázala spolupráci s klientem, ale hned při začátku jsi věděla, že to byla chyba a spolupráce nebude fungovat? Pokud ano, co bylo potom?

Ne že bych přímo věděla, že to nebude fungovat ale nějaký šestý smysl mi napovídal, že to nebude úplně OK. Např. klient, který dvakrát bez omluvy odřekl první “seznamovací” call, na třetí dorazil se zpožděním, nakonec dvě faktury zaplatil s 20 denní prodlevou a třetí vůbec. Teď už vím, že bych tuto spolupráci na začátku nezvala.

Obraz (foto z originálu) k zakoupení zde

V čem vnímáš přesah své práce?

Vím, jakou jsou mé talenty a ty ve své práci maximálně využívám. Zároveň chápu a dokážu se nacítit na člověka, který je má zase někde jinde. Proto v praxi to může znamenat, že mám skvělého klienta, např. lektora, který je mistrem v oboru, nedokáže ale organizačně zvládnout své kurzy připravovat. Zároveň čerpám ze zkušeností, ráda se inspiruji ve světě a přináším nové nápady.

Vnímáš, že na nynějším trhu virtuální asistence je něco “nakřivo”?

Vnímám, že s narůstajícím povědomím o naší práci a mnohonásobně větším počtem žen, které VA dělají nyní (než když jsem začínala já), narůstá i kopírování ostatních. Chápu, že služby VA jsou často podobné/stejné. Myslím si, že by se ale každá z nás měla nějak odlišovat, najít si svůj styl prezentace, díky které může být jedinečná. Nejvíce mi však vadí “lektorky virtuálních asistentek”, které se do těchto rolí pasují po pár měsících praxe.

Co je pro Tebe  úspěch – úspěšné podnikání? Jaká podle Tebe je šťastná virtuální asistentka? 

Úspěšné podnikání/úspěšná VA pro mě znamená, když velice dobře vydělám prací, která mě baví, a zároveň přináší hodnotu klientům.

Máš nějaké své oblíbené motto, které Tě provází podnikáním?

“Svoboda v životě i podnikání” 🙂

Vnímám, že s narůstajícím povědomím o naší práci a mnohonásobně větším počtem žen, které VA dělají nyní (než když jsem začínala já), narůstá i kopírování ostatních.

Jaké služby nabízíš?

Zaměřují se na eventy. Online i offline. Nejvíce mě nyní baví příprava různých školení, kurzů, workshopů v onlinu. Příprava, nastavováních jejich procesů, dohled a celý tento back office.

Nabízíš je takto od začátku, nebo sis k nim hledala cestu postupně?

Ke svému zaměření jsem se dostala postupně. Organizace eventů mě bavila vždy, takže jsem se po absolvování kurzu Event manažera a praxi s organizací postupně vyprofilovala.

Co Tě nejvíce na Tvém online podnikání baví?

Svoboda 🙂 Svoboda v rozhodování se, jak se svým časem naložím. Hned v zápětí to, že má práce někomu pomáhá budovat zase jiné podnikání. Mám pocit, že se tak kruh uzavírá 🙂

Co bys poradila začínajícím virtuálním asistentkám?

Nebojte se, nenechte se nikým odradit a pracujte na sobě. Všechno se Vám vrátí, i když třeba začátky nebudou jednoduché. Držím Vám palce:)

Doufám, že se Ti rozhovor líbil a našla jsi v něm pro Sebe inspiraci. Budu ráda za zpětnou vazbu na darja@stastnava.cz.

A již brzy se můžeš těšit na rozhovor s další úžasnou virtuální asistentkou.

DARJA Janíčková

Vědomá Žena, vědomá podnikatelka, nomádka a šiřitelka Štěstí.
Tvůrkyně projektu Šťastná virtuální asistentka a Lektorům.cz, bývalá virtuální asistentka (od r. 2009) a mentorka online podnikatelek. Zakladatelka 1. a největší česko-slovenské komunity pro virtuální asistentky. Tvůrkyně kurzůKlubu pro virtuální asistentky.

Další články

Automatizace není jen pro “velké hráče”

Automatizace je jako náš kouzelný klíč, který nám otevírá dveře k lepšímu, šťastnějšímu a efektivnějšímu podnikání. Automatizace nám pomáhá ušetřit čas, peníze, energii a občas i nervy 😉. Automatizace nám pomáhá zvládnout více práce, zvýšit kvalitu, snížit chyby a...

Přečíst si celý článek

Tvoje kancelář a pravidla práce na dálku

Jako virtuální asistentky pracujete z místa, které si samy vyberete. Může to být Váš domov, kavárna, knihovna nebo jiné místo, kde se cítíte pohodlně a kde máte dostatek klidu a soukromí. Nebo naopak více ruchu, pokud se Vám v něm pracuje lépe. 😉 Důležité je, abyste...

Přečíst si celý článek